ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 6ου Ε.Κ. ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ | ||
6ο Ε.Κ. Γ’ ΑΘΗΝΑΣ (ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ) | Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ Γ’ ΑΘΗΝΑΣ | |
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ) | SEK099 |
ΣΤΟΙΧΕΙΑ | |||
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) | ΡΙΜΙΝΙ ΚΑΙ ΑΓ. ΤΡΙΑΔΟΣ 2-4 XAΪΔΑΡΙ | ||
Τηλ. | 210-5785915 | Fax | 2105755116 |
mail@6sek-g-athin.att.sch.gr | Ιστοσελίδα | http://6sek-g-athin.att.sch.gr | |
Διευθυντής Σχολικής Μονάδας | ΚΑΛΟΓΕΡΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ |
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Με τον όρο «εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του σχολείου» νοείται το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο συμβάλλοντας στην απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών καλλιεργώντας δεξιότητες, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η περιβαλλοντική συνείδηση, και στην εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Γι αυτούς τους λόγους γίνεται σαφές ότι ο «εσωτερικός κανονισμός του σχολείου» δε μπορεί να έχει στατικό χαρακτήρα αλλά πρέπει να συνδέεται δυναμικά με το περιβάλλον και τις εκάστοτε ειδικές συνθήκες. Οι αρχές του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του σχολείου, βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό των ατομικών ρόλων, στη μοναδικότητα της προσωπικότητας του κάθε μαθητή και του κάθε καθηγητή και κινείται μέσα στα πλαίσια που ορίζει η δημοκρατία και οι κανόνες της.
Πρέπει να ενσωματώνουν μέσα τους τη σχολική πειθαρχία με τις σύγχρονες αρχές της παιδαγωγικής.
1.1 Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, του προεδρείου του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου του Σχολείου και της εκπροσώπου της δημοτικής αρχής, έχει εγκριθεί από την Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου μας, καθώς και από την Διευθύντρια Εκπαίδευσης (Απόφαση Υπ΄Αριθμ. 109697/ΓΔ4, ΦΕΚ Τεύχος B’ 5387/26.09.2024).
Να σημειωθεί ότι δεν έχει συσταθεί ακόμη ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του Π.ΕΠΑ.Λ Χαϊδαρίου. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του Σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/ριες του Σχολείου.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους/τις μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες/ασκούντες την επιμέλεια, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου.
Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του. Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή του σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, καθώς και από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει μέχρι την έγκριση νεότερου.
2. ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΜΑΣ
2.1 Γενικοί κανόνες
- Η συμπεριφορά των μαθητών πρέπει να διέπεται από δημοκρατικό ήθος, σεβασμό στο εκπαιδευτικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, στους συμμαθητές τους, στη σχολική περιουσία, καθώς και στην δική τους προσωπικότητα. Απαγορεύεται κάθε είδος βίας, λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής ή άλλης μορφής.
- Απαγορεύεται εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων η εμφανής κατοχή ή και η χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή παιχνιδιών που διαθέτουν σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου, για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση από τους μαθητές/ τριες(ΦΕΚ 5130/10-09-2024). Στην παραπάνω απαγόρευση δεν εμπίπτει η χρήση ιατρικών εφαρμογών μέσω κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών, αποκλειστικά και μόνο κατόπιν σχετικής ιατρικής γνωμάτευσης.
- Απαγορεύεται το κάπνισμα για όλους (καθηγητές και μαθητές) σε όλους τους χώρους εσωτερικούς και εξωτερικούς εντός του σχολείου (Νόμος 4633/2019 αρ. 17 ΚΥΑ 80727/2019)
- Αναχώρηση των μαθητών από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων, 4 χωρίς άδεια από το Διευθυντή του Σχολείου, δεν επιτρέπεται, παρά μόνο με την παρουσία του γονέα που θα αιτιολογήσει επαρκώς την ανάγκη της απουσίας και θα παραλάβει το παιδί του με ενυπόγραφη δήλωση.
- Η κάθε είδους επικοινωνία με άτομα εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, στην περίμετρο του προαυλίου ή στην είσοδο, δεν επιτρέπεται, για λόγους ασφάλειας.
- Δεν επιτρέπεται η παραγγελία και προμήθεια αναψυκτικών, καφέδων και φαγητού από εταιρείες διανομής.
- Η προσπάθεια εξόδου από το σχολείο μέσω της περιμετρικής περίφραξης αποτελεί απόκλιση από τους κανόνες του σχολείου και αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικά μέτρα.
2.2 Οι σχέσεις μεταξύ μας
Οι σχέσεις μεταξύ όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητών – καθηγητών – γονέων) πρέπει να διέπονται από πνεύμα συνεργασίας, αμοιβαίας κατανόησης και σεβασμού. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ όλων των μελών αποτελούν βασική προϋπόθεση για την αποδοτική εκπαιδευτική διαδικασία και την ομαλή σχολική ζωή. Πρωταρχικός στόχος του κανονισμού λειτουργίας είναι η εδραίωση των παραπάνω, η δημιουργία καλού κλίματος μεταξύ μαθητών – καθηγητών και Διεύθυνσης του σχολείου. Θέλουμε η γνώμη όλων να εκφράζεται ελεύθερα και οι πόρτες των γραφείων των καθηγητών και του Διευθυντή να είναι πάντα ανοικτές.
2.3 Η υγεία μας
Μαθητές και καθηγητές τηρούν σχολαστικά τους κανόνες υγιεινής και καθαριότητας μέσα στους εργαστηριακούς χώρους και σε όλους τους χώρους του σχολικού κτιρίου. Οι τουαλέτες είναι καθαρές, τις βρίσκουμε καθαρές και τις αφήνουμε καθαρές. Είναι ο βασικός κανόνας υγιεινής. Στις περιόδους έκτακτων υγειονομικών μέτρων όπως αυτήν που βιώσαμε (πανδημία covid-19), επειδή σεβόμαστε την ανθρώπινη ζωή, τη δική μας, των συμμαθητών μας, των καθηγητών μας, των οικογενειών μας, τηρούμε ευλαβικά τα παρακάτω μέτρα:
- Συχνός καθαρισμός των χεριών με χρήση νερού και σαπουνιού ή με αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα. Σε κάθε αίθουσα θα υπάρχει αλκοολούχο διάλυμα. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί καλό είναι να απολυμαίνουν τα χέρια τους κατά την είσοδό τους στην αίθουσα.
- Καλός αερισμός των αιθουσών κατά διαστήματα στη διάρκεια της διδασκαλίας και καθ’ όλη τη διάρκεια του διαλείμματος.
2.4 Τα εργαστήρια μας
Στο εργαστηριακό κέντρο πραγματοποιούνται ασκήσεις που συμπληρώνουν τα αντίστοιχα θεωρητικά μαθήματα. Στόχους της λειτουργίας του αποτελούν η εμπέδωση της θεωρίας, η ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων σχετιζόμενων με την ειδικότητα και η εξοικείωση με βασικό τεχνολογικό εξοπλισμό. Προκειμένου αυτοί οι στόχοι να ικανοποιηθούν θεωρείται απαραίτητο οι μαθητές να είναι ενήμεροι και να τηρούν τους κανόνες που ακολουθούν.
- Η προσέλευση στα εργαστήρια γίνεται χωρίς καθυστέρηση. Ο διδάσκων καθηγητής είναι υποχρεωμένος να βρίσκεται στην αίθουσα πριν από τους μαθητές και να είναι παρών κατά την προσέλευσή τους. Όσοι/ες μαθητές/τριες προσέρχονται με καθυστέρηση παραμένουν σε καθορισμένο, εκ των προτέρων, χώρο στο σχολείο και εισέρχονται στην τάξη τους, μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ώρας. Η καθυστερημένη προσέλευση μαθητή/τριας μετά την είσοδο του/της εκπαιδευτικού στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
- Η έξοδος του μαθητή από το σχολικό χώρο ή η παραμονή του εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, χωρίς άδεια είναι σοβαρό παράπτωμα για το οποίο εφαρμόζονται παιδαγωγικά μέτρα.
- Στα διαλείμματα δεν επιτρέπεται να παραμένουν οι μαθητές στις αίθουσες διδασκαλίας. Όσο ο καιρός το επιτρέπει οι μαθητές θα βρίσκονται στο προαύλιο, σε καθορισμένο χώρο.
- Η θέση των μαθητών στο εργαστήριο ορίζεται από τον διδάσκοντα καθηγητή του τμήματος και δεν πραγματοποιείται καμία αλλαγή. Η σύνθεση των ομάδων εργασίας καθορίζεται από τον διδάσκοντα.
- Κατά τη διάρκεια συλλόγων ή ενημερώσεων των καθηγητών του ΕΠΑΛ για θέματα που δεν αφορούν τη λειτουργία του Εργαστηριακού Κέντρου τα μαθήματα σ’ αυτό θα διεξάγονται κανονικά.
- Για οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας ο μαθητής πρέπει να απευθύνεται στη Διεύθυνση του Ε.Κ. Σε περίπτωση που ο μαθητής χρειάζεται άδεια λόγω αδιαθεσίας θα ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας/ασκών την επιμέλεια για να παραλάβει το παιδί του/της, εφόσον αυτό είναι ανήλικο όπως ορίζει η νομοθεσία.
- Για να αποτραπούν ζημιές και φθορές σε δημόσια περιουσία δεν επιτρέπονται κάθε είδους φαγητά και ροφήματα εντός του χώρου των εργαστηρίων.
- Ακούμε προσεκτικά τους εκπαιδευτικούς, διότι οι οδηγίες τους έχουν στόχο την ασφάλεια των μαθητών και των εργαστηρίων. Δεν αφήνουμε το σταθμό εργασίας μας χωρίς άδεια από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό, για την ομαλή διεξαγωγή των ασκήσεων.
- Για τη βέλτιστη διαχείριση του εκπαιδευτικού χρόνου ξεκινάμε την εκτέλεση μίας εργασίας μόνον κατόπιν άδειας από το διδάσκοντα και δεν εργαζόμαστε ανεξάρτητα.
- Επειδή ζούμε σε δύσκολους καιρούς και οι οικονομικοί πόροι είναι περιορισμένοι, προσπαθούμε να κάνουμε οικονομία στη διαχείριση των υλικών και του εργαστηριακού εξοπλισμού.
- Εργαζόμαστε χωρίς επιπολαιότητα με την αρωγή των διδασκόντων για την ομαλή και απρόσκοπτη εκτέλεση των ασκήσεων.
- Τα όργανα που χρησιμοποιείτε πρόκειται να τα έχουν οι επόμενοι μαθητές, οι οποίοι έχουν το ίδιο δικαίωμα στη μόρφωση με σας. Γι’ αυτό προσπαθήστε να τα διαφυλάξετε ως κόρη οφθαλμού.
- Όλοι οι χώροι του Εργαστηριακού Κέντρου καθώς και τα θρανία, τα καθίσματα κ.λ.π. πρέπει να διατηρούνται καθαρά, και να μην προξενούνται φθορές. Το ίδιο ισχύει για τον ηλεκτρονικό – μηχανολογικό εξοπλισμό των εργαστηρίων και για όλα τα εποπτικά μέσα, που πρέπει να χρησιμοποιούνται με προσοχή ώστε να αποφεύγονται φθορές.
- Δεν παίζουμε με τις ηλεκτρικές διατάξεις, διότι εκτός από πιθανό βραχυκύκλωμα μπορεί να κινδυνέψει η ζωή μας.
2.5 Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος
Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον/στην εκπαιδευτικό, στον/ στην συμμαθητή/τρια, στη σχολική περιουσία, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα.
Τα σχολικά παραπτώματα αντιμετωπίζονται από το σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία(ΦΕΚ 5130/10- 09-2024) και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται η εφαρμογή των κάθε φορά ισχυόντων παιδαγωγικών μέτρων.
Τα θέματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τη Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων των μαθητών/τριών.
2.6 Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού
H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με φορείς, η συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια.
Δημιουργήθηκε και λειτουργεί (ΦΕΚ Β 2176/8-4-2024), με ευθύνη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος», ειδική διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα στη διεύθυνση https://stop-bullying.gov.gr, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr».
Στην παραπάνω πλατφόρμα, υφίσταται λειτουργικότητα που τιτλοφορείται «αναφορά περιστατικού» για την υποβολή αναφορών περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
Επίσης έχουν οριστεί (ΦΕΚ 3319/10-03-2023),αποδέκτες – υπεύθυνοι υποδοχείς σε επίπεδο σχολικής μονάδας των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά, οι οποίοι είναι, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας και ένας (1) Σύμβουλος Σχολικής Ζωής που είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση κρίσεων και την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών συμπεριφορών.
Απαγορεύεται οποιαδήποτε παρενόχληση μεταξύ μαθητών, εντός και εκτός της σχολικής μονάδας.
Ο εκφοβισμός και η βία από μαθητή σε μαθητή θεωρείται παραβατική συμπεριφορά και αντιμετωπίζεται με ειδικό καθεστώς από τη Διεύθυνση του Ε.Κ. για να προστατευτεί η Δημοκρατία στο σχολείο. Οι υβριστικές εκφράσεις και συμπεριφορές θα πρέπει να αποφεύγονται κατά την παραμονή στους χώρους του Εργαστηριακού Κέντρου. Σημειώνεται ότι ο μαθητής διατηρεί τη μαθητική του ιδιότητα τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου.
2.7 Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες
Το σχολείο οργανώνει μία σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.
Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/τριών, επειδή με τον τρόπο αυτό αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.
2.8 Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
Το σχολείο βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του/της μαθητή/τριας, με τον Σύλλογο Γονέων/ Κηδεμόνων και φορείς, των οποίων όμως ο ρόλος είναι διακριτός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο πρώτος που ενημερώνεται σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας/ ασκών την επιμέλεια, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.
2.9 Ποιότητα του σχολικού χώρου
Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/ τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαρά και συντηρημένα κτίρια -αίθουσες, εργαστήρια, παραρτήματα, ο αύλειος χώροςδιαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του/της μαθητή/τριας. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και οδηγούν στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.
Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδιο/ίδια, αν είναι ενήλικος/η. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον ίδιο τον/τη μαθητή/τρια που είναι ενήλικος/η ή τον γονέα/κηδεμόνα/ασκούντα την επιμέλεια στον οποίο αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών.
Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν τη ζημία, τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο Δήμο ή στη Σχολική Επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023. Ο Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό. Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στη σχολική μονάδα, τότε ο οικείος Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή που επιβαρύνθηκε με τη σχετική δαπάνη καλείται να αποστείλει το αποδεικτικό εξόφλησης είτε στον/στην ενήλικο/η μαθητή/τρια ή στους γονείς/κηδεμόνες του/ της. Τους καλεί εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του Δήμου ή της Σχολικής Επιτροπής και γνωστοποιώντας τους, ταυτόχρονα, ότι σε περίπτωση μη καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Δήμου και είσπραξή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4978/2022.
Σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
- Οι μαθητές έχουν το δικαίωμα να εκφράσουν και να προτείνουν τρόπους για να γίνει το σχολείο ένας χώρος στον οποίο αισθάνονται κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας.
- Οι μαθητές έχουν δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους, με σεβασμό στους διδάσκοντες ή τη διεύθυνση του Ε.Κ., άμεσα ή μέσω των σχολικών συμβουλίων, όταν πιστεύουν ότι παραβιάζεται η ελευθερία του λόγου και των συναισθημάτων τους.
- Υποστηρίζουν και διεκδικούν τη δημοκρατική συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει η νομοθεσία, συμβάλλοντας στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων.
- Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/ριών για μάθηση.
- Απευθύνονται στους/στις καθηγητές/ριες και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη, αποδοτική σχολική ζωή και πρόοδό τους.
- Σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος, το οποίο καθιστά αδύνατη ή ιδιαιτέρως δυσχερή τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε τμήμα/τμήματα σχολικής μονάδας ή σε ολόκληρη σχολική μονάδα, οι σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης υποχρεούνται να παρέχουν σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση(ΦΕΚ 5130/10-09-2024), όπου τόσο οι μαθητές/τριες όσο και οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν αποκλειστικά εξ αποστάσεως στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι υποχρεωτική τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους/τις μαθητές/τριες. Το πρόγραμμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καθορίζεται από τον/τη Διευθυντή της σχολικής μονάδας σε συνεργασία με τον οικείο Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, με ανάλογη τήρηση των εκάστοτε ισχυουσών οδηγιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.).Αν δεν μπορεί για οποιονδήποτε λόγο να πραγματοποιηθεί η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και υπάρχει απώλεια διδακτικών ωρών, παρέχεται η δυνατότητα αναπλήρωσή τους με τους ακόλουθους τρόπους: α) αξιοποίηση των σχολικών εορτών με την παράλληλη πραγματοποίηση των εορτών και των μαθημάτων, β) περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και γ) περικοπή περιπάτων και εκδρομών.
- Στην περίπτωση που η διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθίσταται αδύνατη ή ιδιαιτέρως δυσχερής λόγω παρεμπόδισης από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο της πρόσβασης των μαθητών/τριών και/ή εκπαιδευτικών στους χώρους της σχολικής μονάδας εφαρμόζεται η διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στη συνέχεια, αφού αποκατασταθεί η λειτουργία της σχολικής μονάδας, και εφόσον η παρεμπόδιση προκλήθηκε από μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας, δύναται να παρέχεται επιπλέον και δια ζώσης ο απαραίτητος, αναλόγως των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών/τριών, αριθμός διδακτικών ωρών. Μαθητές/τριες, οι οποίοι/ες με τις πράξεις τους καθιστούν αδύνατη ή ιδιαιτέρως δυσχερή τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε τμήμα/τμήματα σχολικής μονάδας ή σε ολόκληρη τη σχολική μονάδα, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και λαμβάνουν αδικαιολόγητη απουσία, για όσες διδακτικές ώρες προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα της ημέρας (ΦΕΚ 5435/27-09-2024).
2.10 Ο Διευθυντής
- Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων/ουσών για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
- Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/ουσών και των μαθητών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
- Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς
2.11 Οι εκπαιδευτικοί
Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση − διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Η πρόοδος, η οικονομική ανάπτυξη, ο πολιτισμός και η συνοχή της κοινωνίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της εκπαίδευσης και κατ” επέκταση από τη συμβολή και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών οφείλουν να εναρμονίζονται με τους στόχους αυτούς. Ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να:
- Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητα τους.
- Συμβάλουν στην διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους μαθητές αισθήματα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και άνεσης να απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς για βοήθεια όταν αντιμετωπίζουν τυχόν πρόβλημα.
- Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια και να μην κάνουν διακρίσεις υπέρ ή σε βάρος ορισμένων μαθητών.
- Καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
- Αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών και ενημερώνουν σχετικά τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους μαθητές.
- Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
- Συνεργάζονται με τον/τη Διευθυντή/ρια, τους γονείς και τους αρμόδιους ΣΕΕ για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
2.12 Κηδεμόνες
- Η ενημέρωση των γονέων από τους διδάσκοντες καθηγητές και η συνεργασία μαζί τους είναι απαραίτητη για την πρόοδο των μαθητών.
- Η ενημέρωση των γονέων γίνεται με επίσκεψη τους στο σχολείο αλλά και με άλλους τρόπους ενημέρωσης, όπως το τηλέφωνο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η ιστοσελίδα του σχολείου.
- Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.
3. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
Ο Διευθυντής του Σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του.
Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Επίσης, ο Διευθυντής ενημερώνει τους/τις μαθητές/τριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και προς τούτο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.
4. ΩΡΑΡΙΟ ΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
1η | 8:15 | - | 9:00 | 45΄ |
2η | 9:00 | - | 9:45 | 45΄ |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 9:45-10:00 | 15΄ | |||
3η | 10:00 | - | 10:45 | 45΄ |
4η | 10:45 | - | 11:30 | 45΄ |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 11:30-11:45 | 15΄ | |||
5η | 11:45 | - | 12:30 | 45΄ |
6η | 12:30 | - | 13:15 | 45΄ |
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 13:15-13:30 | 15΄ | |||
7η | 13:30 | - | 14:10 | 45΄ |
5. ΤΕΛΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Αυτός ο κανονισμός προέκυψε με τη σύμφωνη γνώμη μαθητών – καθηγητών και εκπροσώπου του Δήμου. Αποτελεί ένα συμβόλαιο και συμφωνήσαμε να εφαρμόζουμε τους κανόνες του, να τον βελτιώνουμε όπου χρειάζεται με τη σύμφωνη γνώμη όλων. Στην παραβίαση των κανόνων είμαστε όλοι υπόλογοι, ξεκινώντας από τον Διευθυντή και τους καθηγητές που η στάση τους στην τήρηση του παραπάνω πρέπει να είναι υποδειγματική, και έπειτα οι μαθητές που διδάσκονται όχι μόνο γνώσεις και επαγγελματικές δεξιότητες αλλά και κοινωνικές δεξιότητες.
Χαϊδάρι 11 Οκτωβρίου 2024